مایان

مایان

ام دی اف ، پارکت و لمینت
مایان

مایان

ام دی اف ، پارکت و لمینت

ویژگی های یک آشپزخانه ارگونومیک ، بخش 1

کار با آشپزخونه ای که طراحی مناسب و استانداردی نداره واسه  طولانی مدت خسته کننده س و می تونه  به بدنتون آسیب بزنه . اما آشپزخونه ارگونومیک چیه و چه ویژگی هایی داره ؟

بهترین تعریفی که می شه از یه آشپزخونه ارگونومیک (ergonomic) داشت اینه که بگیم آشپزخونه ارگونومیک  محیطی یه  که با افراد سازگار باشه داره  نه اینکه اشخاص با محیط هماهنگ بشن.  

بررسی ویژگی های یک آشپزخونه ارگونومیک: 

ارتفاع و پهنای میز کار: 

کار با میز کاری که خیلی کوتاه یا خیلی بلنده ، فردو مجبور می کنه تا در موقعیت نامناسبی برای استفاده از میز کار آشپزخونه قرار بگیرن که این کار، در طولانی مدت اثرات بدی روی سلامت فیزیکی شخص می ذاره. 
با توجه به اینکه میانگین قد انسان ها متفاوته ، پیشنهاد می شه که ارتفاع صفحه روی کار را با توجه به نیاز کاربر در نظر بگیریم. این عمل استفاده کاربران را ازمیز کار آشپزخونه راحت تر می کنه. 
Valcucine که یک برند طراحی آشپزخونه س، ارتفاعات مختلفی برای صفحه روی کار با توجه به قد اشخاص پیشنهاد می کنه. این مهمه که از اول ارتفاع میز کار را چطوری انتخاب کنیم چون این ارتفاع محل قرارگیری پریزهای برق، کابینت های دیواری و حفره ی خروجی لوله هودو تعیین می کنه. 
اندازه پهنای میز کار تا به حال 60 سانتی متر در نظر گرفته می شد اما این اندازه درحال افزایش و ارگونومیک تر شدنه . پهنای 65، 80، 90 سانتی متریو می شه برای میز کار درنظر گرفت. با افزایش پهنای میز کار پایینی، باید پهنای کابینت دیواری کاهش پیدا کنه تا در موقعیت ارگونومیک تری قرار بگیرن 

همانطور که در تصویر بالایی می بینین، موقعیت A اندازه سنتی در نظر گرفته شده برای پهنای میز کاره که این پهنا 60 سانتی متره. برای این پهنا مناسب ترین فاصله ای که با کابینت بالایی پیشنهاد می شه 54 سانتی متره که این اندازه برای دید مناسب بر تمام میز کار لازمه. اگرچه کابینت دیواری فضایی بسته در پایین ایجاد کرده که امکان دید مناسب بر روی تمام میز کارو می گیره و مقداری از فضای میز کار از دید خارجه. 

در موقعیت
B فضای میز کار به 65 سانتی متر افزایش پیدا کرده . می تونید پهنای کابینت بالایی را کمتر درنظر بگیرید تا امکان دسترسی و دید بهتری داشته باشین. این قابلیت به شما آزادی بیشتری برای کار روی میز کار آشپزخونه می ده. و فاصله بین دو کابینت بالا و پایین هم در اینجا 48 سانتی متر پیشنهاد میشه 



در موقعیت
C، پهنای 80 سانتی متری پیشنهاد می شه که 60 سانتی متر آن باید برای پهنای کابینت پایینی در نظر گرفته شه. این موقعیت، دید خیلی بهتری روی میز کار  به شما می ده. فاصله کابینت پایینی با بالایی هم 42 سانتی متر در نظر گرفته می 
شه. تمام سطح میز کار و محتوای کابینت بالایی، حتی در شلف های بالایی قابل مشاهده و دسترسی یه . عموما قسمت عقب کابینت های بالایی تو  آشپزخونه های قدیمی، به راحتی قابل دسترس نیستن. اما با طراحی مناسب می شه به راحتی این فضا رو هم کاربردی کرد. 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.